Din handlekurv er nå tom!
Statens Havarikommisjon har avdekket flere feil og svikt i rutiner som kunne ha forhindret det fatale utfallet.
Nå krever de at Sjøfartsdirektoratet endrer regelverket.
Mannen, som var filippinsk statsborger, omkom etter at han havnet i klem mellom skuffen og førerhuset på en kompaktlaster i lasterommet på båten M/S Mercator som eies av Stabben Shipping.
Nå har Statens Havarikommisjon gransket den tragiske dødsulykken, og peker på flere faktorer som kunne forhindret ulykken.
Natten før ulykken inntraff ble det oppdaget at kompaktlasteren måtte repareres, da en bolt i bærearmen til skuffen hadde løsnet.
KJØRETØYET: Dette bildet viser kompaktlasteren i båtens lasterom etter at den tragiske ulykken inntraff. Foto: Statens Havarikommisjon
Havarikommisjonen peker også på et mangelfullt regelverk fra Sjøfartsdirektoratets side. De mener direktoratets regelverk for mobile arbeidsmaskiner ikke er like detaljert som regelverket for tilsvarende maskiner i landbasert virksomhet, selv om risikoen er den samme.
– Vi anser det som nødvendig å fremme sikkerhetstilrådinger som har til formål å forbedre sjøsikkerheten, skriver de.
Havarikommisjonen har bedt direktoratet om å utarbeide et regelverk for bruk av slike type maskiner.
Les artikkelen i www.dt.no
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2019/02T
Last ned hele rapporten fra Statens Havarikommisjon for transport på www.aibn.no
– Les om regler med krav til kontroll og vedlikehold iht. Arbeidstilsynets regelverk i vår HMS-bok
Klikk og se utdrag fra boka her
Bestill bok på Materiellportalen.no