Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet

Foto: sdir.no

01.01.2025
Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet er et nytt, motiverende og spennende bidrag i arbeidet med å øke sikkerheten til de som ferdes eller har sitt arbeid på sjøen. Hensikten med handlingsplanen er å redusere antall omkomne og hardt skadde i båt på en systematisk, helhetlig og kunnskapsbasert måte, i tråd med nullvisjonen.

Aktørene som har bidratt i nullvisjonsarbeidet, foreslår å hente læring fra andre næringer som i større grad benytter konsepter som trygge og farlige soner. Innføring av «rød sone» eller lignende begreper på fartøy kan bidra til økt sikkerhet ved å sikre at nødvendige tiltak iverksettes før personer går inn i risikofylte områder. Dette er særlig relevant for områder med høy energi, oksygenmangel og/eller redskaper, kraner eller bevegelig utstyr

Ulykken Maria

Ulykken med arbeidsbåten Maria i 2012, side 31.

Opplæring og kompetanse

I flere dødsulykker de siste ti årene har mangel på kunnskap, ferdigheter og erfaring vært medvirkende faktorer.

Ulykker som gjenspeiler behov for innsats på
opplæring og kompetanse

SHK mener at opplæringen av besetningen i bruk av arbeidsbåt inkludert operasjonelle begrensninger
og kranbruk var mangelfull. Dette har igjen sammenheng med at oppdrettsselskapet ikke
hadde foretatt risikovurderinger og utarbeidet driftsinstrukser for bruk av arbeidsbåt og
kranoperasjoner.

Sikker bruk av fastmonterte hydrauliske kraner

LSI har utarbeidet denne boka som dekker bl.a. bruk av kraner på disse arbeidsbåtene.

Vi har på side 36 referert til akkurat denne ulykken.

Boka inneholder bl.a. bruk av kraner, kontroll og vedlikehold, regelverk, sikkerhetsregler og ulykker.