Ny teoriprøveordning for førerkort

Ny teoriprøve

Det blir vanskeligere å jukse

Må kunne det de skal for å bestå.

MER UFORUTSIGBART: I løpet av neste år vil Statens vegvesen ha på plass en ny teoriprøve. Den blir enklere for deg som har lest, og desto vanskeligere for dem som gambler. Foto: NTB Scanpix

MER UFORUTSIGBART: I løpet av neste år vil Statens vegvesen ha på plass en ny teoriprøve. Den blir enklere for deg som har lest, og desto vanskeligere for dem som gambler. Foto: NTB Scanpix

Statens vegvesen utvikler i disse dager et helt nytt teorisystem som som enkelt skal kunne brukes for alle slags førerkort. Målet er å sikre at de som tar teoriprøven faktisk kan det de skal. Håpet er bedre sjåfører og færre ulykker.

Prosjektet startet i fjor høst og skal lanseres i løpet av neste år. Det skal støtte alle typer førerprøver, alt fra vanlig førerkort til farlig gods, drosjeløyve, drone og helikopter.

De hevder modellen de er i ferd med å utvikle vil kunne brukes av mange ulike instanser og gi store besparelser for samfunnet.

– Grunnen til overgangen er først og fremst et teknisk behov for oppgradering. Det gamle systemet har liten fleksibilitet. Med et nye kan man arbeide enklere og mer effektivt, forteller Karsten Nikolaisen hos Statens vegvesen.

TEAM eTEORI. (f.v.) Gunn Marit Høistad (prosjektleder), Marko Draksic (frontend-utvikler), Sondre Wigmostad Bjerkhaug (backend-utvikler/scrum-master), Dag Solvoll (arkitekt), Syver Enstad (frontend-utvikler), Cato Lybekk (arkitekt/backend-utvikler), Øyvind Emblemsvåg (backend-utvikler) og Morten Andre Svendsen (teknisk tester). Foto: Sopra Steria
TEAM eTEORI. (f.v.) Gunn Marit Høistad (prosjektleder), Marko Draksic (frontend-utvikler), Sondre Wigmostad Bjerkhaug (backend-utvikler/scrum-master), Dag Solvoll (arkitekt), Syver Enstad (frontend-utvikler), Cato Lybekk (arkitekt/backend-utvikler), Øyvind Emblemsvåg (backend-utvikler) og Morten Andre Svendsen (teknisk tester). Foto: Sopra Steria

Det nye systemet kalles eTeori og når det er ferdig skal de bli enklere å lage oppgaver i alle typer oppgaveformer.

Det åpner også for flere interaktive elementer, for eksempel animerte videoer der kandidaten kan stoppe og starte kjøreturen som besvarelse på en oppgave. Systemet skal støtte fem språk som kandidaten kan veksle mellom underveis i besvarelsen.

Les mer om statens vegvesens fokus på sluttkompetanse og nye prøver på www.dinside.no