Din handlekurv er tom.
Sammen med direktoratet for Samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) inviterte Sjøfartsdirektoratet til møte med alle godkjente foretak. Her ble det informert om kommende regelverk, nye krav samt faglige avklaringer som skal sørge for å gjøre kontrollordningen og samarbeidet enda bedre.
Dialogmøtet ble avholdt på Gardermoen med fagfolk fra Sjøfartsdirektoratets fiskefartøy- og lasteskipsavdeling.
Alle nye fiske- og lastefartøy (8-15 meter) skal ha en gyldig fartøyinstruks om bord for å operere lovlig. Fartøyinstruksen blir utstedt av godkjente foretak på bakgrunn av en kontroll av fartøydokumentasjon og inspeksjoner om bord. Instruksen må også fornyes regelmessig.
Selv om Sjøfartsdirektoratet administrerer regelverket er det godkjente foretak som utfører kontrollen og som utsteder selve fartøyinstruksen.
– Godkjente foretak er private aktører som har fått en offisiell godkjennelse av Sjøfartsdirektoratet til å føre kontroll med denne fartøygruppen, sier Ivar Ingvaldsen, senioringeniør i fiskefartøyavdelingen.
Tema var status for digitale verktøy, jobben godkjente foretak gjør på vegne av Sjøfartsdirektoratet, da spesielt med fokus på rolle, habilitet og likebehandling. Rutiner ved hendelser og ulykker ble også gjennomgått, sertifisering av EL-anlegg (DSB), stabilitet for mindre fartøy, miljø som fokusområde, sertifisering av eldre fartøy og sertifisering av løfteutstyr for å nevne noe.
Alle godkjente foretak var tilstede på møtet:
Se nyhetsmeldingen HER
Les om fartøyinstruks i læreboka til LSI.
Del 2, kapittel 15 på 80 sider, omfatter fordypning i regelverk for kraner på land, fartøy.
Del artikkel