Toppmeny

SHT- Rapport om arbeidsulykke hvor mann omkom ved kai i Drammen 12. november 2018

Mann i 30-årene omkom i arbeidsulykke: «Dette kunne ha vært forhindret»

DØDSULYKKE: En mann i 30-årene omkom i en arbeidsulykke på Holmen. Nå har Statens Havarikommisjon gransket ulykken. Foto: Rune Folkedal

Statens Havarikommisjon har avdekket flere feil og svikt i rutiner som kunne ha forhindret det fatale utfallet.

Nå krever de at Sjøfartsdirektoratet endrer regelverket.

Mannen, som var filippinsk statsborger, omkom etter at han havnet i klem mellom skuffen og førerhuset på en kompaktlaster i lasterommet på båten M/S Mercator som eies av Stabben Shipping.

Nå har Statens Havarikommisjon gransket den tragiske dødsulykken, og peker på flere faktorer som kunne forhindret ulykken.

– Døde etter reparasjon

Natten før ulykken inntraff ble det oppdaget at kompaktlasteren måtte repareres, da en bolt i bærearmen til skuffen hadde løsnet.

KJØRETØYET: Dette bildet viser kompaktlasteren i båtens lasterom etter at den tragiske ulykken inntraff.

KJØRETØYET: Dette bildet viser kompaktlasteren i båtens lasterom etter at den tragiske ulykken inntraff. Foto: Statens Havarikommisjon

 

Krever regelendring

Havarikommisjonen peker også på et mangelfullt regelverk fra Sjøfartsdirektoratets side. De mener direktoratets regelverk for mobile arbeidsmaskiner ikke er like detaljert som regelverket for tilsvarende maskiner i landbasert virksomhet, selv om risikoen er den samme.

– Vi anser det som nødvendig å fremme sikkerhetstilrådinger som har til formål å forbedre sjøsikkerheten, skriver de.

Havarikommisjonen har bedt direktoratet om å utarbeide et regelverk for bruk av slike type maskiner.

Les artikkelen i www.dt.no

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2019/02T

Last ned hele rapporten fra Statens Havarikommisjon for transport på www.aibn.no

–  Les om regler med krav til kontroll og vedlikehold iht. Arbeidstilsynets regelverk i vår HMS-bok

 

Klikk og se utdrag fra boka her

Bestill bokMateriellportalen.no